Még a levegő is jobb lesz az Ubertől

Uber Budapest
 

Még a levegő is jobb lesz az Ubertől

Minél többen használják a közösségi alapon szerveződő utazási szolgáltatásokat, annál többen veszik igénybe a közösségi közlekedést is – állapítja meg egy tanulmány, ez pedig hozzájárul a városok levegőjének tisztulásához.

Minél többen használnak közösségi alapon szerveződő utazásmegosztó szolgáltatásokat, annál többen használják a tömegközlekedést. Ezek az egyének kevesebbet vezetnek, többet gyalogolnak, és ezáltal jelentős összeget takarítanak meg a közlekedést tekintve – állapította meg az Amerikai Tömegközlekedési Társaság (American Public Transportation Association) kutatása.

A tanulmány azt is megállapítja, hogy akik tömegközlekedéssel együtt használják az utazásmegosztást, gyakrabban mondanak le a saját autóról. Az Uberrel kapcsolatban a kutatás arra jutott, hogy azáltal, hogy az autó ott veszi fel az utast, ahol a tömegközlekedés leteszi, az utasok a saját autó előnyeit élvezhetik költségek és egyéb terhek nélkül.

Az utazásmegosztás a városi mobilitást is segíti

Az Uberhez hasonló applikációk nem helyettesítik, hanem kibővítik a tömegközlekedési rendszerek elérését. Az utasok például általában leggyakrabban este 10 és hajnali 4 óra között használják az Ubert, akkor, amikor a tömegközlekedés kevésbé gyakran vagy egyáltalán nem elérhető. Az Uber késő éjjel is jó lehetőség azon ingázóknak, akik nem szokványos munkaidőben dolgoznak, továbbá jó alternatíva azoknak is, akik alkoholt fogyasztanak, de nem szeretnének lemondani az autózásról.

Az utazásmegosztó technológiák segítségével a mozgássérültek közlekedési lehetőségei is jelentősen bővülnek. A mozgássérült emberek mobilitásának növelésében ugyanis nagy szerepet játszanak az utazásmegosztók: a háztól-házig szállítással nagymértékben bővülnek a közlekedési lehetőségeik. A tanulmány szerint az Uberhez hasonló szolgáltatásokkal kényelmesebb, hatékonyabb és kevésbé költséges a mozgássérültek közlekedése.

A levegő is tisztább lesz

A kutatás megerősíti, hogy a tömegközlekedés és az utazásmegosztás két, egymást jól kiegészítő lehetőség. Ráadásul mindkettőnek hasonlóak a céljai: a minél kevesebb zsúfolt és légszennyezett város.

A tanulmány továbbá egybevág azon korábban nyilvánosságra hozott adatokkal, amelyek szerint az Uber Budapesten is a tömegközlekedés kiegészítője. A 2015 őszén publikált adatok alapján a budapesti Uber-utazások közel egyharmada metróállomás közelében indul vagy végződik. Ez különösen olyan távolabbi városrészek esetében hasznos, ahonnan kifejezetten nehéz – vagy csak több átszállással lehetséges – a bejutás autó nélkül a központi kerületekbe. Mindez azt jelzi, hogy az Uber Budapesten is hatékonyabbá teszi a közösségi közlekedést.

Teteje