Katalizátor

katalizátor működése
 

Katalizátor

A katalizátort a környezet harcosának is lehet nevezni. Ez ugyanis az a része a motornak, ami csökkenti a jármű káros anyag kibocsátását. A kipufogó csőrendszerében, vagy a torokban található. 

De tulajdonképpen hogyan működik? Nagyjából úgy lehetne leírni, hogy van egy dob alakú szerkezet, amibe bevezetjük a motor kipufogó gázát. Ezek a gázok itt alakulnak át olyan anyagokká (víz, CO2), amik ártalmatlanok a környezetünkre. Felépítésében van egy fém ház, amibe egy méhsejtes kialakítású kerámia betétet helyeznek el, amire különböző nemesfémek jönnek. Ezek a nemesfémes viszik véghez a kémiai folyamatokat.

Működéséhez elengedhetetlen a megfelelő hőmérséklet, hogy végbe tudjon menni a katalitikus folyamat. Nagyjából 400-800 fok közötti hőmérsékletre van szükség. Régebben a középső dob és a kipufogó flexibilis csöve között helyezkedett el, ma már közvetlenül a leömlő torok után.

Katalizátorok között létezik szabályozott és nem szabályozott. Utóbbinál semmi nem változtatja meg a kipufogó gáz minőségét, a szabályozottnál azonban van legalább egy lambdaszonda, amelyik figyeli a beáramló kipufogó gázt, és jelzést küld a computernek, miután elemzést készített. Két szondánál a belépő gáz milyenségét is méri az átalakítás utáni állapot mellett. Az újabb autókban már három gázkomponens található.

Mint minden műszaki dolog, a katalizátor is meghibásodhat. Könnyen gyanakodhatunk problémára, ha ingadozik a fordulatszám, ha nagy az üzemanyag fogyasztás, vagy ha az autó gyorsítás közben megtorpan. Meghibásodása lehet fizikai vagy kémiai jellegű.

Fizikairól beszélünk, ha külső tényező, elem hatására sérül meg, vagy eltörik. Ezt jellemzően egy szerelő jelzi felénk, vagy újabb autóknál a computer felé küldött információ. Kémiairól beszélünk, ha a katalizátor nem tudja átalakítani a gázokat. Ezt a hibás gyújtógyertya is okozhatja, ilyenkor a katalizátorba kerül az el nem égett üzemanyag, a katalitikus anyag pedig kiéghet, ha az el nem égett üzemanyag begyullad. De a járatok eltömődése is okozhatja, ha olaj üzemanyag kerül be.

Ha nem akarunk súlyos pénzeket fizetni egy-egy javításért, akkor érdemes az autónkat rendszeresen vizsgáltatni. Meghatározott időközönként cseréltessük ki a gyertyát, hogy ne legyen égéskimaradás. Katalizátoros autónál az akkut bikáztatni kell, és nem behúzatni. Ha mégis ezt a megoldást találjuk, akkor pár percig alapjáraton kell járatni a járművet, hogy a kipufogó gáz kivigye az üzemanyagot a katalizátorból. 

A cikk partnere: 

 

EvoAuto Kft.

Teteje